Nr 30 #Blogg100

Nr 30
Reflektioner

Så många intryck, så mycket läst.
Tankarna fladdrar ofta iväg.
Jag vill tänka och skriva om allt.

Skälet är flera.

Under flera år har jag varit klasslärare på det vi nu återigen kallar mellanstadiet. Jag har också haft musiken i de flesta klasser upp till sexan. Under de åren har jag utvecklat musikundervisningen från att bara vara sång till att vara just undervisning. Jag kunde under dessa år också integrera ämnet som jag ville i den klass jag var klasslärare för. Jag har flera gånger blivit tillfrågad att även ha musikundervisning i högstadiet, men jag har tvekat eftersom jag känt att jag inte har haft det djupet i min undervisning. För några år sedan fick jag frågan igen av dåvarande rektor och tänkte att nu är det dags och sen dess har jag haft hela skolan. Det är en utmaning, men spännande. Jag har möjlighet att se eleverna utvecklas musikaliskt både teoretiskt och praktiskt.

Jag kombinerade musiklärartjänsten med ett administrativt uppdrag, där jag varit delaktig i skolans ledningsarbete tillsammans med rektor. Det sista året har jag på grund av olika omständigheter haft möjligheten att ”prova på” att vara både biträdande rektor och rektor. Detta har utvecklat många av mina tankar om hur jag vill att skolans ska ledas och utvecklas.

Nu har jag återinträdde min tjänst som musiklärare fast med ett ikt-uppdrag knutet och läser och fördjupar mig med intresse om både skolledaruppdraget, digitaliseringen av skolan, hur man utvecklar ämnen med digital teknik, flippar klassrum, integrerar, utvärderar och hur jag ske kunna utveckla musikundervisningen. I PISAs spår och vår egen språksatsning i kommunen sedan några år följer jag om läsförståelsestrategier och nu senast de diskussioner som är kring matematiken i skolan.

Sista veckorna har jag fått ännu mer att fundera kring. Ska jag läsa lärarlyftet II för att få behörigheten för högstadiet. Jag vet inte riktigt vad jag behöver läsa, men som det ser ut måste jag först läsa 16-30p, för åk 4-6 och sedan läsa in högstadiets poäng. Det är väl så det ska gå till, men i de här diskussionerna om behörighet och vem som får legitimation, så har jag ju redan legitimation upp till årskurs sju och åtminstone upp till årskurs sex har jag 20 års erfarenhet. Det är ett par år att läsa och vill jag satsa på det eller vill jag gå tillbaka till att vara klasslärare?

Vad talar emot
– åren med nedsättning i tjänst och mindre lön, för att få en behörighet,
– där inte lönen efter utbildning svarar emot de jag förlorar i pensionsgrundande inkomst
– ja, just den, pensionen, vare sig man vill eller inte, närmar sig den och då vill man kanske känna att man det man får motsvarar det man har lagt ner
– det klassrum jag förfogar över delar jag med bildlektioner, vilket gör att jag har svårt att redan idag genomföra undervisningen så som jag tänker mig att den ska vara (ska tilläggas att bildläraren tänker lika!)
– rum för att eleverna ska kunna öva i grupp eller enskilt
– eller ”JamHub” som jag tror de heter, så att det kan vara ”ljudlös” musik.

Samtidigt talar allt för att jag ska göra det här, för jag vill
– påverka och utveckla de rent praktiska delarna som ”talar emot”
– att det görs en satsning på musiken
– utveckla ämnesintegreringen.

Ja, jag har några dagar till på mig att fundera klart och fråga min nya skolledning hur man tänker sig att satsa på detta ämne och om det gör det värt det.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100, Musik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

