Musik #Blogg100

Jag har musik i alla klasser från åk 1-9 på den skola jag jobbar och på en närliggande skola i en 4-6:a.
Jag och mina elever har stor nytta av det utbud som finns på nätet. Vi letar upp sångtexter både gamla slagdängor och nya med tabbar, ackord eller pianonoter. Vi använder också de flippade klassrum, t.ex. YouTube, som finns. Där letar vi upp klipp och filmer som visar olika musikgenrer, hur instrument låter eller spelas, hur man tar ackord, tabbar eller spelar melodi på olika instrument eller en instruktion till hur man lär sig spela en låt. Detta är bara ett axplock. Ett tag tänkte jag att jag skulle göra mina egna instruktionsfilmer, men insåg att det finns ett bra utbud av redan gjorda filmer. I och för sig tar det tid att leta upp, men har man bara hittat ett så hittar man flera.

För mig är kopplingen mellan musik och bild viktig och den försöker jag överföra till eleverna. Jag kopplar ihop samtalet med gjorda bildspel eller filmer där musiken spelas. För klassisk musik, som de flesta elever inte har någon vana att lyssna på, är bilden/filmen till musiken ett perfekt sätt att fånga dem på. Jag gör det både med yngre och äldre elever. Just idag har vi pratat om Wienklassicismen i åk 8. Då använder jag mig av Powerpoint med information om epoken och om några av de mest kända kompositörerna. I bildspelet har jag lagt in länkar till olika typer av filmer på YouTube. I dag var det bl.a. Mozart. Till honom har jag lagt in klipp med Papageno (Håkan Hagegård) och Papagena (Elisabeth Eriksson) från Ingmar Bergmans Trollflöjten

och ett klipp från filmen Amadeus när Mozart kommer på hur Nattens drottnings aria ska låta och sedan lät vid uppförandet.

Eleverna som är van vid de rörliga bilderna lyssnar och diskuterar på ett helt annat sätt än förut när jag använde mig av skiva.

Ett till exempel på att barn lär sig klassisk musik från film tackar jag faktiskt Barbiefilmerna för. Några av dem är byggda på kända kompositörers verk som t.ex. Tjajkowskijs Nötknäpparen, Svansjön.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

