Ny Pussel – Blogg #Blogg100

Igår lärde jag mig en viktig läxa om att skriva blogg.

Jag hade skrivit en text, förhandsgranskade, la till lite till och tryckte på uppdatera. Tro det eller ej, men det enda som kom med var det sista jag skrev in och det finns att läsa under rubriken ”Pussel – Blogg”. Idag skriver jag i ett Worddokument, sparar, kopierar texten och klistran in i bloggen!
Min fundering där över svårigheter har inte löst sig. Inlägget hamnade inte under ”Blogg100”.

Det får jag göra ett nytt försök med och när jag har listat ut det kommer jag försöka flytta över de inläggen som borde ligga där till den sidan. Tills jag har löst det får det väl bara vara med på första sidan.

Trots att det var gårdagens funderingar vill jag i alla fall publicera dem idag, för det känns som relevanta tankar runt mitt byggande av resurssidor. Så här kommer det som borde stått igår, med några små justeringar.

Idag, söndag, har jag lagt pussel, lagat mat och haft läxläsning som alla är olika slags pussel. När jag lägger pussel sorterar jag upp bitarna i olika färger, så att jag får en struktur att utgå från. I köket pusslar jag ihop de olika ingredienserna till rätter att konsumera under veckan.  Där finns ett annat pussel att strukturera upp träningar, skjutsningar, hämtningar och läxläsningar. Läxläsningen i sig är ett pussel – få dottern att starta, lyssna på problem, lösa dem, förhöra, uppmuntra m.m. så att hon ska få en helhet.
pussel 3

I det här pusslet finns det 1500 bitar. Att bygga en blogg är också som att lägga ett pussel. När jag är ute på nätet hittar jag en mängd pusselbitar som andra har delat med sig av och det gäller även här att strukturera upp det. Sen gäller det att hitta en ingång och det område man vill börja fördjupa sig i och sortera bort det man inte behöver. Konsten är självklart att stanna kvar i området och inte ge sig ut på en massa nya äventyr, men det är som sagt lättare sagt än gjort. När man sen är mogen tar man fram ett nytt område och börjar om.

Familjen slutade söndagskvällen med att titta på filmen Ender’s game. Filmen bygger på att unga duktiga dataspelare utbildas i strategiska dataspel för att (på ett typiskt Amerikanskt sätt) rädda världen. Tankarna gick självklart till Tobés uttalande om att elevers tv-spelande borde begränsas. Undra hur det skulle stå sig i denna tänkta science fiction framtid?

Idag, måndag, slutar kvällen istället med ”En för alla, alla för en!” – också ett sätt att dela!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny Pussel – Blogg #Blogg100

  1. evakleveholt skriver:

    Ibland blir det inte som man har tänkt sig! Men det är som du säger, man lär sig av sina misstag.:)

Kommentera

