Surfa, tänk, kursuppdrag

Igår satt jag och surfade runt på de sidor som finns presenterade under rubriken omvärldskoll i ”Uppdraget”. Men tror ni att det är där man stannar. Nej, hela tiden söker sig ögonen till andra intressanta artiklar; bloggar och inlägg på olika sajter.

Några fastnar lite eftersom de triggar tankarna om vad digital kompetens är och det som jag egentligen försöker fokusera på. Jag beslutar mig för att efter att jag gjort mitt inlägg kring vad den digitala kompetensen innebär ur de olika perspektiven lyfta in några av dessa artiklar för att komma ihåg att uppdraget vi har gett oss in på inte bara är, utan kräver en hel del tankar på
– vad är det vi vill att alla ska vara med på
– hur får vi med oss alla på tåget till slut

Det som jag tycker att de alla tre trycker på är att hur mycket än viljan finns så måste ledningen ha en klar utvecklingsplan för implementering.
Då tänker jag i nästa stund att ”ja, va bra att vi har startat den här kursen”, för det är ju här vi ska få till den här planen och starkt kunna driva ett gemensamt arbete för IKT i skolan.

Just nu bestämmer jag mig också för att skapa en ny sida för kursuppgifter.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i IKT kurs. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Surfa, tänk, kursuppdrag

  1. Lars W skriver:

    Hej Helena!
    Håller verkligen med dig om att tiden försvinner snabbt när man börjar orientera sig inom området. Här handlar det om att kunna avgränsa sig och hitta metoder för hur man kan hålla sig uppdaterad utan att det tar alltför lång tid. Bra att du redan nu hittat saker som är värda att läsa samt reflekterat över vad de betyder för dig i din verksamhet.
    Snygg prezi!

Kommentera

